Procedura Pre Pac

Procedura Pre Packa termin do złożenia wniosku o zatwierdzenie warunków sprzedaży (art. 56a i n. Prawa upadłościowego) – w kontekście przepisów, podglądów doktryny, orzecznictwa i praktyki Kancelarii.

Instytucja tzw. przygotowanej likwidacji („pre-pack”) jest ciekawą i coraz częściej wykorzystywaną instytucją mającą na celu możliwie płynne zapewnienie kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez dłużnika, czy też zbycie kluczowych składników jego majątku bez ryzyka, że długotrwałe postepowanie upadłościowe doprowadzi do zmniejszenia jego wartości. Nie jest bowiem niczym zaskakującym, że np. zatrzymanie produkcji często prowadzi do sytuacji, gdzie jej wznowienie będzie bądź w ogóle niemożliwe bądź też wymagało będzie poniesienia znacznych nakładów, co zmniejsza atrakcyjność nabycia takiego przedsiębiorstwa przez potencjalnych inwestorów.

Przepisy regulujące tę instytucję znajduję się w art. 56a – 56h Prawa upadłościowego, nie jest przedmiotem niniejszego opracowania opisywanie całej procedury, warunków formalnych wniosku czy też jego kosztów, ale wskazanie w jakim najpóźniej terminie wniosek o zatwierdzenie przez Sąd warunków sprzedaży winien zostać złożony.

Z kluczowych dla niniejszej analizy przepisów wskazać należy na następujące:

  1. „w postępowaniu o ogłoszenie upadłości uczestnik postępowania może złożyć wniosek o zatwierdzenie warunków sprzedaży przedsiębiorstwa dłużnika lub jego zorganizowanej części lub składników majątkowych stanowiących znaczną część przedsiębiorstwa na rzecz nabywcy” (art. 56a ust. 1 Prawa upadłościowego);
  2. „uwzględniając wniosek, sąd w postanowieniu o ogłoszeniu upadłości zatwierdza warunki sprzedaży, określając co najmniej cenę oraz nabywcę mienia będącego przedmiotem sprzedaży, o której mowa w niniejszym dziale” (art. 56d ust. 1 zd. pierwsze Prawa upadłościowego).

W pewnej kolizji są więc tu dwie daty – z przepisu drugiego mogłoby wynikać, że skoro zatwierdzenie pre-packu następuje w postanowieniu o ogłoszeniu upadłości, to wydanie przez Sąd takiego postanowienia zamyka drogę do procedowania wniosku o zatwierdzenie warunków sprzedaży. Z drugiej jednak strony, pierwszy z cytowanych przepisów stanowi o tym, że stosowny wniosek można złożyć w postępowaniu o ogłoszenie upadłości, które przecież nie kończy się z chwilą ogłoszenia upadłości dłużnika chociażby z tego względu, że postanowienie Sądu w tym zakresie jest zaskarżalne.

W doktrynie wskazuje się, iż wniosek o zatwierdzenie warunków sprzedaży może zostać złożony także po ogłoszeniu upadłości, do czasu uprawomocnienia się postanowienia w tym przedmiocie, w tym także w postępowaniu zażaleniowym. Cytowana wypowiedź pochodzi od dr. Pawła Jandy, Sędziego oraz kierownika sekcji ds. upadłościowych i naprawczych Sądu Rejonowego w Rzeszowie. Jak wskazuje Pan Sędzia, „ustawodawca nie określił bowiem terminu na złożenie wniosku o zatwierdzenie warunków sprzedaży. Przepis należy interpretować w tym kierunku, by umożliwić złożenie wniosku o przygotowaną likwidację na każdym etapie postępowania o ogłoszenie upadłości” (tak np. P. Janda w „Prawo upadłościowe. Komentarz., wyd. II, Wydawnictwo Lex). Także orzecznictwo uznaje, że wniosek taki można złożyć nie tylko wraz z wnioskiem o ogłoszenie upadłości ale także później – w postanowienia Sądu Okręgowego w Warszawie. XXIII Wydział Gospodarczy Odwoławczy z dnia 5 czerwca 2018 roku, sygn. akt: XXIII Gz 385/18 wskazano m.in., że „należy zatem przyjąć, że możliwość złożenia wniosku o zatwierdzenie warunków sprzedaży istnieje od chwili złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości do chwili jego prawomocnego zakończenia”.

W sprawie prowadzonej przez Kancelarię wniosek o zatwierdzenie warunków sprzedaży został złożony już po ogłoszeniu upadłości dłużnika, ale przed uprawomocnieniem się postanowienia Sądu w tym przedmiocie. Ostatecznie Sąd Rejonowy uwzględnił wniosek poprzez wydanie postanowienia uzupełniającego postanowienie o ogłoszeniu upadłości. Sprawa jest zakończona, po uprawomocnieniu się orzeczeń Sądu upadłościowego, Syndyk oraz nabywca sfinalizowali zatwierdzoną umowę.