Diagnoza i strategia rozwoju przedsiębiorstw
Inwentaryzacja zasobów
Odpowiednio przygotowana strategia obejmująca zidentyfikowanie mocnych stron, szans i zagrożeń dla przedsiębiorstwa umożliwia jasne określenie strategii, wskazanie narzędzi oraz kierunków prowadzonej działalności, umożliwiając budowanie przewagi konkurencyjnej i skuteczny rozwój.
Działania te mają szczególne znaczenie w obecnych czasach, przy dostępie do dużej ilości informacji, przepływu dóbr, zmieniających się realiów rynkowych, na które wpływ mają coraz częściej zaawansowane technologie oraz osiągnięcia techniczne oparte na robotyzacji i automatyzacji procesów produkcyjnych i sztucznej inteligencji.
Wiarygodność
Firmy przewidujące wariantowe okoliczności zmian i dostosowujące się do zmieniających się realiów rynkowych, planują swoją działalność w oparciu o przemyślaną i wypracowaną, często unikatową strategię rozwoju, budując odporność w obliczu zmiennych, często niezależnych bezpośrednio od nich.
Ważne jest, aby podczas wypracowywania i/lub weryfikacji strategii uczestniczyli specjaliści, którzy w obiektywny sposób ocenią wytyczone kierunki rozwoju oraz w oparciu o doświadczenie i dane branżowe, przyczynią się do wypracowania strategii będących odpowiedzią na wyzwania stawiane przez rynek.
Efektywność
Umiejętności budżetowania inwestycji, kapitałów, optymalizacja kosztów, analiza efektywności i źródeł finansowania, umożliwia zrównoważony i dalszy dynamiczny rozwój, poszerzenie rynków zbytu, w tym bezpieczniejszą ekspansję na rynki zagraniczne.
W diagnozie i przy wypracowywaniu strategii rozwoju podmiotów, należy uwzględnić doświadczenie w procesach inwestycyjnych, zmiany organizacyjne, możliwe fuzje i przejęcia, które w ramach akwizycji stwarzają alternatywy i wskazują możliwe kierunki dalszego rozwoju.
Każda firma jest narażona na szereg obszarów ryzyka, uzależnionych od wielu czynników, w tym zasobów przedsiębiorstwa, stopnia zadłużenia, branży, zmiany warunków makroekonomicznych, działań konkurencyjnych, fazy cyklu życia produktów, uczciwości kontrahentów i wielu innych.
Zaangażowanie
Warunkiem powodzenia przedsiębiorstwa jest zaangażowane managerów w procesy zarządcze, kompetencje zarządcze, monitorowanie procesów zarządczych, czujność na zagrożenia i zmiany oraz elastyczność, szybkość i trafność podejmowanych decyzji.
Choć zwyczajowym przeświadczeniem managerów, że zaistniałe problemy i niewykorzystane szanse wynikają z przyczyn od nich niezależnych, każdorazowo część problemów w przedsiębiorstwach zaistniało wskutek ich błędów i niewłaściwych procesów zarządczych. Przykładowo, gdy kontrahent nie zapłaci, pomimo dostarczenia mu wysokiej jakości produktu i/lub usługi, poniesienia kosztów pracowniczych, bezpośrednio kosztów wytworzenia i etc. – straconą należność można było w większości sytuacji ubezpieczyć korzystając z oferty wyspecjalizowanych w tym zakresie firm lub zwyczajnie zakończyć współpracę z kontrahentem, dokonać zmian strategii dostaw i zbytu, zdywersyfikować działalność lub kooperować w ramach poszczególnych kontraktów.
W większości przypadków wszystkich rodzajów ryzyka żadna firma nie jest w stanie zidentyfikować i zniwelować do zera, można natomiast podjąć działania i decyzje w kierunku budowania stabilnego biznesu i przyczynić się do świadomego budowania przewagi konkurencyjnej.